نبض شهر سبزوار با مشارکت شهروندان فرهنگ مدار، منظم تر خواهد زد
ستاد مرکزی شهرداری سبزوار
21 شهریور 1403
سعيد روحانيان
چاپ خبر

نبض شهر سبزوار با مشارکت شهروندان فرهنگ مدار، منظم تر خواهد زد

بد نیست بدانیم عوارض نوسازی، صنفی، خودرو و بهای خدمات پسماند هر سال در اول فروردين ماه آن سال تحقق می‌يابد و بايد حداكثر تا پايان همان سال به شهرداری پرداخت گردد.

به گزارش مدیریت ارتباطات شهرداری سبزوار، همين امر ضرورت پرداختن به مقوله عوارض را برای آگاهی بيشتر شهروندان برای ما ايجاب می کند. سازمان ها و نهادها در چارچوبی که قانون برای آنها تعيين کرده وظيفه دارند در قبال اخذ مبالغی مشخص خدماتی را به شهروندان ارائه دهند. 

شهرداري ها نيز در چارچوب وظايف خود بايد خدماتي را به شهروندان ارائه دهند. مسلماً ارائه خدمات پشتوانه مالي قوي را مي طلبد تا بتوان رضايت نسبی شهروندان را حاصل کرد.

اين در حالی است که شهرداری‌ها نهادهایی هستند عمومی که بودجه آنها مستقيماً از طريق ارائه خدمات به شهروندان حاصل مي شود و سهمی از اعتبارات دولتی نمی‌برند.

شهروندان گرامی اگر خواهان خدمت هستيم بايد بهای آن را بپردازيم و بهای خدمات شهرداری پرداخت به موقع عوارض است که نهايتاً در همين شهر و برای خود شهروندان هزينه می‌گردد.

انشاءالله روزی را شاهد باشيم که شهروندان گرامی با اعتماد به خادمان خود در شهرداری و شورای اسلامی شهر جايگاه شايسته‌ای را در سبد هزينه ساليانه خود به عوارض شهرداری اختصاص دهند و پرداخت آن را جزئی از هزينه های اجتناب ناپذير خود قلمداد کنند.

🔰در این باره و حول مطالب بالا، موسی الرضا یزداد مدیر درآمد شهرداری سبزوار این طور توضیح داد که پرداخت عوارض تکلیفی توسط شهروندان نقش مهمی در توسعه و عمران شهری دارد، شهرداری به عنوان نهاد غیر دولتی برای ارتقای کیفیت خدمت‌‌رسانی به شهروندان، توسعه عمران شهری و رسیدگی به مشکلات نیاز به درآمدزایی و تأمین منابع درآمد دارد که این مهم جز با مشارکت شهروندان امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی‌ با اشاره به میزان مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض های نوسازی، پسماند مسکونی، خودرو، صنفی و پسماند طی مدت پنج ماه نخست امسال، گفت: براساس آمار و‌ بررسی های به عمل آمده در مدت مذکور بیشترین مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض خودرو بوده که با پرداخت حدود ۵۷ میلیارد ریالی داشته است.

مدیر درآمد شهرداری سبزوار افزود: همچنین شهروندان با پرداخت حدود ۵۶ میلیارد ریال عوارض نوسازی و حدود ۴۸ میلیارد ریال بهای پسماند مسکونی در امر مشارکت با شهرداری همراه بوده اند.

یزداد درخصوص نحوه هزینه کرد عوارض هم، افزود: طبق ماده ۲ قانون نوسازی و عمران شهری، شهرداری‌ها مکلفند براساس مقررات این قانون عوارض مذکور را وصول کرده و آن‌‌را در حوزه نوسازی و عمران شهری هزینه کنند و در غیر اینصورت درحکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی محسوب می‌شود.

مدیر درآمد شهرداری سبزوار در پایان با بیان اینکه عوارض بهای پسماند مسکونی، خودرو، بهای صنفی و بهای پسماند صنفی در حوزه سازمان‌ها مربوطه هزینه می‌شود، توضیح داد: به طور مثال عوارض خودرو که توسط سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل دریافت می‌شود، در پروژه‌های همان سازمان هزینه می شود.

او گفت: در حال حاضر شاهد اتفاقات خوبی در عمران شهری شاهدیم اما باید تاکید کرد که ماحصل برخی طرح ها که به ما در شهرداری آن را به عنوان طرح های زیرساختی تعریف کردیم، درآینده مشخص می شود.