سبزوار شهری زلزله خیز، برای کاهش حوادث احتمالی راه چاره از امروز
ستاد مرکزی شهرداری سبزوار
07 دی 1401
سیدامیر سجادی
چاپ خبر
همایش بازآفرینی شهری در کاهش آسیب پذیری و مقاوم سازی بافت های ناکارآمد با تأکید بر آموزه‌های زلزله بم در سبزوار برگزار شد.

سبزوار شهری زلزله خیز، برای کاهش حوادث احتمالی راه چاره از امروز

 

 

سبزوار شهری زلزله خیز، برای کاهش حوادث احتمالی راه چاره از امروز 

 

همایش بازآفرینی شهری در کاهش آسیب پذیری و مقاوم سازی بافت های ناکارآمد با تأکید بر آموزه‌های زلزله بم در سبزوار برگزار شد. 

 

در این همایش دکتر نوذری مدیر ارشد حوزه برنامه‌ریزی و سیاستگذاری شرکت بازآفرینی شهری ایران، خانم دکتر نصراللهی معاون بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی ستان خراسان رضوی، مهدوی شاهد عینی زلزله بم، ابراهیمی فرماندار ویژه سبزوار، رجب زاده شهردار سبزوار،  جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهری سبزوار حضور داشتند و در سالن اجتماعات فرمانداری به بحث و بررسی موضوعاتی از جمله وضعیت بافت های ناکارآمد شهر سبزوار، زلزله و بررسی ریسک زلزله در منطقه، روایت تجربه زلزله ای شهربم، ارائه ضوابط تشویقی شهرسازی و فنی نوسازی مسکن ساخت فرسوده پرداختند و پس از پایان جلسه، بازدیدی نیز از دو محله گلستان و رضوی صورت گرفت. 

 

این همایش در سطح شهر نخستین کشور که ۶۷ درصد مساحت بناهای ناپایدار در آن واقع شده از سوم تا پنجم دی ماه به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی با هدف ترویج فرهنگ نوسازی، بهسازی و مقاوم سازی مردمی واحدهای فرسوده شهرها و محلات هدف برگزار شد که در استان خراسان رضوی ۳ شهر سبزوار، مشهد و نیشابور میزبان این همایش هستند.

 

بر اساس آمار سال ۱۴۰۰، بیست و دو میلیون نفر یعنی معادل ۳۰ درصد جمعیت شهری کشور ساکن در بافت های ناکارآمد کشور هستند.

 

در این همایش مطرح شد که در سبزوار بیش از ۵۰۰ هکتار بافت ناپایدار شهری وجودد دارد که هر سال هم به آن اضافه می شود و در این بافت ها حدود ۱۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین ساکن هستند که از این حیث سبزوار در استان خراسان رضوی بعد از مشهد رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

 

رجب زاده شهردار سبزوار در این همایش گفت:

سبزوار با جمعیتی ۳۰۰ هزار نفر با ۳۷۵۰ هکتار وسعت ۷ هزار سال قدمت دارد که با توجه به قدمت زیاد دارای بافت های ناکار آمد زیادی است.

 

موسی رجب زاده با بیان اینکه حدود یک سوم جمعیت سبزوار در بافت ناکارآمد زندگی میکنند، افزود: از کل وسعت ۳۷۵۰ هکتار سبزوار ۵۰۰ هکتار جزو بافت فرسوده است که ۷۰ درصد از ساختمان های که در این بافت ها ساخته شده اند در برابر زلزله کوچک مقاومت ندارند.

 

وی بیان کرد: مشکلات بافت های فرسوده و تاریخی در زمینه های کالبدی، اقتصادی و محیطی باعث سخت شدن زندگی شهروندان سبزواری، کمبود سرانه های خدماتی ، کم بودن عرض معابر ، نداشتن فضای سبز و مشکلات فرهنگی شده است .

 

او به تداخل بافت تاریخی و بافت فرسوده در سبزوار‌ نیز اشاره کرد و گفت: اکثر ساختمان های سبزوار بافت تاریخی نیستند و بدلیل تداخل بافت فرسوده میراث فرهنگی ورود و به عنوان بافت های تاریخی شناخته شده که این ساختمان ها استحکام چندانی ندارند.

 

وی تاکید کرد:شهرداری ها از یک سو دستگاه مجری ضوابط بر ساخت، صدور پروانه، نظارت بر ساخت و صدور پایان کار هستند در این خصوص برای مالکین و سازندگان بسیار مهم است که فرایند اداری گرفتن مجوز از شهرداری حد الامکان کوتاه تر شود و شهرداری نسبت به عوارض خود نهایت تخفیف را به سازندگان اعطا کند و از سوی دیگر ارزش‌آفرینی شهرداری ها با انجام یکسری اقدامات می تواند محرک توسعه شود تا مناطق مختلف شهری از منزلت اقتصادی و اجتماعی برخوردار و زمینه برای سازندگان فراهم شود .

 

در این همایش همچنین تاکید شد: طبق تحقیقات زمین شناسی گسلی کاملاً شناخته شده از وسط شهر سبزوار عبور می کند و زیرپوش شهر قرار گرفته و به خاطر همین شهر جزو مناطق پر خطر از نظر زلزله محسوب می‌شود. ضمن اینکه قنات های مویرگی سبزوار هم مانند یک بمب ساعتی این گسل را تحت تاثیر قرار داده اند که تنها راه مقابله با تهدیدهای ناشی از زلزله برنامه‌ریزی صحیح در راستای کاهش تلفات و خسارت های احتمالی با فاکتورهایی مانند سازه، کیفیت بنا، نوع نما و مواردی از این دست می باشد.