ساختمان های ناایمن زیر ذره بین شهرداری سبزوار
ستاد مرکزی شهرداری سبزوار
21 خرداد 1401
سیدامیر سجادی
چاپ خبر
معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار گفت :

ساختمان های ناایمن زیر ذره بین شهرداری سبزوار

به گزارش مدیریت ارتباطات شهرداری سبزوار، احسان امامی با بیان اینکه در مدت مذکور ۱۳۰ مورد جلسه نظارتی به صورت کارگروهی برگزار شده است، افزود: در این راستا روزهای شنبه هر هفته بازدید از منطقه یک، یک شبه ها بازدید از منطقه دو، دوشنبه ها سطح شهر، سه شنبه ها مناطق الحاقی و حاشیه ای و چهارشنبه ها تاسیسات مکانیکی و برقی توسط مسئول امور مهندسین ناظر، معاونت فنی و شهرسازی، مسئول امور مهندسین ناظر و مامورین اداره جلوگیری از تخلفات ساختمانی صورت می گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار گفت: ساختمان های نا ایمن زیر ذره بین شهرداری سبزوار قرار گرفته و در این راستا از ابتدای سال گذشته تاکنون بیش از ۳۰۰ مورد اخطار به ناظرین و مالکین داده شده است.

به گزارش مدیریت ارتباطات شهرداری سبزوار، احسان امامی  با بیان اینکه در مدت مذکور ۱۳۰ مورد جلسه نظارتی به صورت کارگروهی برگزار شده است، افزود: در این راستا روزهای شنبه هر هفته بازدید از منطقه یک، یک شبه ها بازدید از منطقه دو، دوشنبه ها سطح شهر، سه شنبه ها مناطق الحاقی و حاشیه ای و چهارشنبه ها تاسیسات مکانیکی و برقی توسط مسئول امور مهندسین ناظر، معاونت فنی و شهرسازی، مسئول امور مهندسین ناظر و مامورین اداره جلوگیری از تخلفات ساختمانی صورت می گیرد.

توضیح این مطلب خالی از لطف نیست که ناایمن بودن ساختمان‌ها جنبه‌هایی مانند امنیت، ابعاد مختلفی از جمله مسائل مربوط به آتش‌نشانی و اطفای حریق، سیستم اعلام حریق و سایر علائم هشداردهنده در ساختمان تا سیم‌کشی ساختمان و مسائل مربوط به ایستایی و سازه دارد. برخی از ساختمان‌ها مباحث سازه‌ای را اجرا نکردند و سازه آنها مطابق با نقشه نبوده است که باید سازه ساختمان تقویت شود.

اما قانون درباره مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز می‌گوید: کنترل و نظارت بر احداث هرگونه ساختمان در محدوده شهر بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شده و وظیفه شهرداری‌ها با رعایت مقررات ماده ۵۵ و ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، صدور پروانه ساختمانی است، اما شهرداری‌ها در جلوگیری از ادامه عملیات ساختمانی ساختمان‌های بدون پروانه در محدوده شهر نیز مجوزهای قانونی دارند که در ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها مقرر شده است.

با استناد به مواد ۱۰۰ و ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها و ماده ۲ و تبصره ۵ ماده ۳ قانون “تعاریف محدوده حریم شهر، روستا، شهرک و نحوه تعیین آن ها” صدور پروانه ساختمانی و دیگر مجوزهای قانونی مذکور در مواد فوق الذکر در حریم شهرها جزو وظایف شهرداری‌ها تلقی می‌شود و شهرداری طبق قانون باید بر همه مراحل طراحی، کنترل و در جریان احداث بنا نظارت کند.

طبق بند ۲۴ ماده ۵۵ همین قانون، شهرداری در شهرهایی که نقشه جامع شهر تهیه شده، مکلف است طبق ضوابط نقشه مذکور در پروانه‌های ساختمانی نوع استفاده از ساختمان را قید کند، در صورتی که بر خلاف مندرجات پروانه ساختمانی در منطقه غیرتجاری محل کسب و پیشه یا تجارت دایر شود، شهرداری مورد را در کمیسیون مقرر در تبصره ۱ ماده ۱۰۰ این قانون مطرح می‌کند.

در راستای اجرای دقیق ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها و همچنین آئین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که توجه ویژه‌ای در جلوگیری از بروز تخلفات ساختمانی دارد، برخورد قاطع و حداکثری با تخلفات ساختمانی و افرادی که در انجام وظایف اجرایی و نظارتی خود قصور داشته‌اند، ضروری است.