برگزاری نشست خبری شهردار سبزوار
ستاد مرکزی شهرداری سبزوار
19 اردیبهشت 1401
سیدامیر سجادی
چاپ خبر
به گزارش مدیریت ارتباطات شهرداری سبزوار

برگزاری نشست خبری شهردار سبزوار

این نشست خبری روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه سال جاری راس ساعت۱۷ با حضور خبرنگاران فعال در رسانه های تصویری، مکتوب و اصحاب جراید در محل حسینیه امام علی(ع) شهرداری سبزوار برگزار شد

نشست خبری موسی رجب زاده شهردار سبزوار، معاونین و روسای سازمان های تابعه شهرداری با اصحاب رسانه شهرستان برگزار شد.

به گزارش مدیریت ارتباطات شهرداری سبزوار، این نشست خبری روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه سال جاری راس ساعت۱۷ با حضور خبرنگاران فعال در رسانه های تصویری، مکتوب و اصحاب جراید در محل حسینیه امام علی(ع) شهرداری سبزوار برگزار شد که گزارش زیر پاسخ شهردار سبزوار به خبرنگاران است.

برای هوشمند سازی امور شهرداری تلاش می کنیم

راه اندازی اتوماسیون شهرسازی بر پایه محاسبات خودکار و حداقل دخالت کاربر، ایجاد امضای دیجیتال در تمامی مراحل شهرسازی و اتوماسیون اداری، شروع پروژه های نرم افزارهای یکپارچه کمیسیون ماده صد و مشاغل صنفی و غیر صنفی، اتوماتیک سازی در محاسبات و مراحل آن طی هفته‌های آینده، راه‌اندازی سامانه هوشمند پارکبان و پارکیار و راه اندازی سامانه ثبت پلاک خودرو توسط دوربین های سطح شهر از اهم فعالیت های شهرداری در حوزه هوشمندسازی در جهت صرفه جویی زمانی برای شهروندان در امور اداری و جلب رضایت آنان در ۱۰۰ روز گذشته بوده است.

اولویت ما صرفه جویی و ارزان اداره کردن شهر است

استفاده از نیروهای متخصص شاغل در شهرداری در تمامی حوزه ها و ارائه به کارگیری نیروی جدید و تحمیل هزینه ها و همچنین استفاده از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری موجود، تعمیر قطعات سخت افزاری جهت استفاده بهینه و بازگردانی آنها به چرخه استفاده در محیط های اداری و سطح شهر از اولویت‌های ما در جهت صرفه جویی و ارزان اداره کردن شهر است.

شفافیت در راس امور شهرداری است

بزرگترین چالش ما در شهرداری از گذشته ارائه ریز هزینه کردها و اعلام به مردم بوده که سعی شده به صورت کامل شفاف و قانونی این مهم در دوره کنونی شهرداری ارائه شود.

پس از راه اندازی سامانه شفافیت در شهرداری پرداخت حقوق و مزایا، قراردادهای شهرداری، لیست پرسنل شاغل، لیست املاک و مستغلات شهرداری بر روی خروجی این سامانه قرار گرفت که این مهم در هیچ دوره ای انجام نشده و در حال حاضر به صورت کامل و در آینده نیز شفاف تر خواهد بود.

برای راه‌اندازی سامانه جامع شفافیت با فشارهای زیادی مواجه بودیم

موسی رجب‌زاده در پاسخ به سؤالی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره سامانه جامع شفافیت گفت: ما از همان ابتدا اراده داشتیم مردم را محرم خودمان قرار دهیم و هیچ پنهان‌کاری از ایشان نداشته باشیم. برای همین سایت جدید شهرداری را با کمترین هزینه و در حداقل زمان راه‌اندازی کردیم که سامانه جامع شفافیت با امکاناتی همچون لیست کارکنان، قراردادها، املاک و مستغلات، حقوق‌ها و… را در آن قرار دادیم.

در آینده نزدیک هم سامانه هوشمندسازی را با امکاناتی مثل صدور الکترونیکی پروانه‌ها به سایت شهرداری اضافه خواهیم کرد.

هر کدام از شهروندان می‌توانند برای اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده در سامانه جامع شفافیت به صورت حضوری به شهرداری مراجعه کنند.

فشارها و هشدارهایی نیز برای اجرای طرح شفافیت وجود داشت از جمله از طرف نهادهای امنیتی که احتمال اعتراضات درون سازمانی را به ما تذکر می‌دادند.

شهرداری را در وضعیت بسیار نامطلوبی تحویل گرفتیم

موسی رجب‌زاده شهردار سبزوار در پاسخ به سؤال خبرنگار سلام‌سربدار درباره وضعیت شهرداری سبزوار هنگام تحویل گرفتن از تیم مدیریت سابق، توضیح داد: «در روزهای اوج کاری، شهرداری را تحویل گرفتیم در حالیکه وضعیت بسیار نامناسبی بر شهرداری حاکم بود. ما به محض ورود به شهرداری با معضلات جدی مثل سیاه چاله ارگ امیریه، بحث اضافه‌کاری‌های بی‌رویه، حساب‌های خالی شهرداری، حاتم بخشی به دستگاه‌های دولتی از طرف شهرداری، معوقات حقوقی چند ماهه، برخورد تحکمی با کارگران، رشوه خواری‌های رایج در شهرداری، بدهی ۴۰ میلیارد تومانی سازمان‌های شهرداری، و… مواجه بودیم، که اقدامات جدی را در راستای رفع این مشکلات آغاز کردیم، و برخی افراد را نیز از بدنه شهرداری جدا کردیم».

مردم‌ محرم‌ ما هستند

ما از همان ابتدا اراده داشتیم مردم را محرم خودمان قرار دهیم و هیچ پنهان کاری از ایشان نداشته باشیم. برای همین سایت جدید شهرداری را با کمترین هزینه و در حداقل زمان راه‌اندازی کردیم که سامانه جامع شفافیت با امکاناتی همچون لیست کارکنان، قراردادها، املاک و مستغلات، حقوق‌ها و… را در آن قرار دادیم. در آینده نزدیک هم سامانه هوشمندسازی را نیز با امکاناتی همچون صدور الکترونیکی پروانه‌ها به سایت شهرداری اضافه خواهیم کرد.

‌هر کدام از شهروندان می‌توانند برای اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده در سامانه جامع شفافیت به صورت حضوری به شهرداری مراجعه کنند.

‌فشارها و هشدارهایی نیز برای اجرای طرح شفافیت وجود داشت از جمله از طرف نهادهای امنیتی که احتمال اعتراضات درون سازمانی را به ما تذکر می‌دادند.

طلب ۵۸۰ میلیارد تومانی شهرداری از دستگاههای اجرایی سبزوار

بر اساس آخرین جمع‎ بندی و احصای تمام پرونده‌ها، مطالبات شهرداری سبزوار از دستگاههای اجرایی مختلف، به ۵۸۰ میلیارد تومان می‌رسد.

همچنین بدهی‌ شهرداری سبزوار بابت طرح‌های اجرایی مانند فضای سبز، طرح‌های عمرانی و غیر آن، ۴۰ میلیارد تومان است.

ارگ امیریه سبزوار، طرح مناسبی برای این شهر بود که به دلیل بدقولی‌ها و سوء مدیریت، برای شهرداری به یک معضل تبدیل شده است و روزانه ۷۰ میلیون تومان، ضرر به همراه دارد.

رایزنی‌ها با بانک عامل، در حال انجام است تا این طرح به صورت تهاتر، تحویل بانک شود و باقیمانده بدهی شهرداری نیز، از راه واگذاری زمین پرداخت شود.

افزایش ۱۰ درصدی تعرفه طرح پارک در سبزوار

تعرفه طرح پارک در شهر سبزوار، ۱۰ درصد افزلیش یافت. تعرفه این طرح، بیش از ۱۰ سال ثابت باقی مانده بود که در دوره جدید شورای شهر، افزایش آن در دستور کار قرار گرفت و محقق شد.

طرح ساماندهی کمربندی جنوبی شهر، مربوط به شهرداری نیست و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای و اداره راه و شهرسازی، متصدی آن هستند.

باید ۴۰ درصد جرایم رانندگی در شهر، به شهرداری پرداخت شود که رقمی که تاکنون به شهرداری سبزوار پرداخت شده، بسیار پایین‌تر از آن است.

با وجود این مطلب، ۲۰ دوربین خریداری و در نقاط مختلف شهر سبزوار، نصب شده که جریمه متخلفان به صورت آفلاین، انجام می‌شود.

برنامه استقلال مالی سازمان‌های شهرداری سبزوار

برنامه‌هایی برای حرکت به سمت استقلال مالی سازمان‌های تابعه شهرداری، در نظر داریم تا از این راه، بتوان درآمدهای شهرداری را افزایش داد.

بیش از ۶۵ درصد درآمد بسیاری از شهرداری‌ها را، کمیسیون ماده ۱۰۰ تأمین می‌کرده ولی شهرداری سبزوار با تنظیم ضوابطی، کوشیده این رویه را محدود کند.

ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری، ضروری است و از جمله برنامه‌ هایمان برای این منظور، اتصال حرم امامزاده شعیب (ع) به بزرگراه کمربندی جنوبی سبزوار می باشد.

برنامه‌هایی برای استقلال مالی سازمان‌های تابعه شهرداری سبزوار داریم تا این سازمان‌ها، مستقلاً کسب درآمد کنند و حقوق کارکنان یا حق بیمه آنها را بپردازند.

وضعیت بلوک ۸ و ۹ توحیدشهر آغاز شده است

شهردار سبزوار درباره وضعیت بلوک ۸ و ۹ توحیدشهر گفت شهرداری پیگیری این موضوع را آغاز کرده و در دستور کارش قرار داده است.

موسی رجب‌زاده شهردار سبزوار در نشست خبری‌ در این مورد، اولین مرحله را شناسایی مالکان دانست و افزود که این کار در حال انجام است.

رجب‌زاده هم‌چنین در این باره گفت که بحث، عمرانی است و «زیرسازی معابر» در این مناطق در حال انجام است.

او از دستگاه‌های خدمات‌رسان هم خواست در این مناطق سرمایه‌گذاری کنند تا مردم با اخذ پروانه ساخت‌وساز، در بلوک ۸ و ۹ توحیدشهر مستقر شوند.

بازسازی مصلی تاریخی سبزوار برای بازدید گردشگران

در حوزه گردشگری، پس از ۱۶ سال قراردادی با اداره میراث فرهنگی و گردشگری، به ثبت رسید و مصلی تاریخی سبزوار را، تحویل گرفتیم تا برای بازسازی، ایجاد فضای سبز و استفاده عموم، آماده شود.

همچنین خانه‌های تاریخی سبزوار با هماهنگی اداره میراث فرهنگی و گردشگری، برای بازدید عموم مجهز و نورپردازی شد.

اتوبوس گردشگری سبزوار، همچنان مجهز است و در صورت وجود متقاضی، امکان ارائه خدمات در تمام طول هفته، وجود دارد.

نصب ۵۹ المان نوروزی با اعتبار ۱۴۴ میلیون تومان، آذین بندی شهر بطول ۱۰ کیلومتر در اعیاد شعبانیه، رنگ‌آمیزی جداول شهر با صرف ۱۶ هزار کیلوگرم رنگ و کاشت ۱۶۰۰ اصله گل و گیاه در شهر، از جمله فعالیت‌ هایمان بوده است.

در ماههای اخیر، با رشوه‌ خواری برخی عوامل در داخل شهرداری سبزوار، برخورد شد و به همین دلیل تعدادی از افراد از شهرداری، جدا شدند.

پاسخ شهردار به سؤالی درباره ساخت پیاده‌رو در مناطق محروم

، شهردار سبزوار، یک خبرنگار به تفاوت میان رسیدگی به پیاده‌روهای مناطق «بالای شهر» با «پایین شهر»، اشاره کرد و در این مورد پرسید.

شهردار پاسخ داد که «برقرارکردن عدالت» بخشی از «شعارهایش» بوده و «در برنامه‌های او» هم «پیاده‌روسازی» وجود دارد.

رجب‌زاده توضیح داد که ساخت پیاده‌رو، اقدامی است مشارکتی که بخشی از آن را شهرداری و بخش دیگرش را مردم انجام می‌دهند.

او اضافه کرد که شهرداری از شورا این اجازه را دریافت کرده که در مناطق محروم شهر، ساخت پیاده‌رو، هزینه کم‌تری برای مردم ایجاد کند تا آن‌جا که در برخی مناطق، این کار به صورت رایگان انجام خواهد شد.

روزی ۷۰ میلیون تومان بابت ارگ امیریه ضرر می‌کنیم

شهردار سبزوار در پاسخ به سؤالی در مورد پروژه ارگ امیریه، گفت او این پروژه را به‌عنوان «سیاهچال امیریه» می‌شناسد.

موسی رجب‌زاده در نشست خبری امروزش توضیح داد این پروژه، با پیمانکارانش، «بدقولی و سوءمدیریت»، به این جا رسیده که روزانه ۷۰ میلیون تومان ضرر وارد می‌کند.

او در توضیح برنامه‌اش برای آینده این پروژه، گفت شهرداری قصد خروج از آن را دارد.

شهردار گفت: می‌خواهد پروژه را به بانک واگذار کند و حتی اگر شهرداری بدهکار شود هم بخشی از زمین‌هایش را در اختیار بانک قرار می‌دهد.

او همچنین گفت یکی از شعارهایش، اتمام پروژه‌های ناتمام بوده است.

نمی‌توان مانع ورود اشخاص به شهرداری شد

مدتی است، حرف و حدیث‌ها درباره احسان فرجام‌طلب، مشاور عالی شهردار سبزوار، زیاد است. گفته می‌شد، که ادامه کار او از سوی نهادهای نظارتی، منع شده است.

رجب‌زاده، در پاسخی کلی، گفت «هیچ‌کس نمی‌تواند مانع ورود اشخاص به شهرداری شود و چنین کاری قانونی هم نیست».

او جزئیات بیش‌تری در این باره نگفت اما دقایقی بعد از بیان این سخنان، سؤال دیگری دریافت کرد که پرسش‌کننده از شهردار خواسته بود درباره «حواشی زیاد» مشاور عالی‌اش توضیح دهد.

رجب‌زاده در پاسخ به این سؤال، گفت از ابتدا برنامه‌اش این بوده که پس از احصاء مشکلات، یک «اتاق فکر متشکل از نخبگان»، به راه حل دست یابد. او گفت همین برنامه را از ابتدا اجرا کرده و آن را ادامه می‌دهد.

انتقاد شهردار از دولت: به شهرداری‌ها کمک نکرده است

موسی رجب‌زاده، شهردار سبزوار، گفت شهر موجودی زنده است و باید شهرداری و دولت، هم‌زمان یکدیگر به آن رسیدگی کنند.

رجب‌زاده، یکشنبه در نشست خبری‌اش گفت «زمانی دولت به شهرداری‌ها امکاناتی مثل ماشین‌آلات می‌داد… از سوی دولت فعلی هیچ کمکی به شهرداری‌ها نشده است».

او در پاسخ به سؤالی درباره تجهیز آتش‌نشانی سبزوار به نردبان هیدرولیک این مطالب را بیان کرد.

شهردار گفت در عین حال بازهم تجهیز آتش‌نشانی سبزوار به نردبان هیدرولیک را پیگیری خواهد کرد