امنیت گوشی های همراه همیشه مسئله مهمی است و با وجود مسائل هک فضای سایبری نیز بیش از پیش شکل جدی به خود گرفته است
ستاد مرکزی شهرداری سبزوار
09 آبان 1401
سیدامیر سجادی
چاپ خبر
هفت روش برای بالا بردن امنیت گوشی های هوشمند

امنیت گوشی های همراه همیشه مسئله مهمی است و با وجود مسائل هک فضای سایبری نیز بیش از پیش شکل جدی به خود گرفته است

امنیت گوشی های همراه همیشه مسئله مهمی است و با وجود مسائل هک فضای سایبری نیز بیش از پیش شکل جدی به خود گرفته است. اکثر ما در گوشی های همراهمان زندگی می کنیم و اطلاعات مالی، قرار ملاقات ها در تقویم، عکس های خانوادگی و … ما در دستگاه هایمان ذخیره می شوند. هیچ کس دوست ندارد که اطلاعاتش پس از هک یا سرقت گوشی به دست کس دیگری بیفتد، بنابراین نیاز است که به امنیت گوشی مان توجه لازم کنیم.

امنیت گوشی های همراه همیشه مسئله مهمی است و با وجود مسائل هک فضای سایبری نیز بیش از پیش شکل جدی به خود گرفته است. اکثر ما در گوشی های همراهمان زندگی می کنیم و اطلاعات مالی، قرار ملاقات ها در تقویم، عکس های خانوادگی و … ما در دستگاه هایمان ذخیره می شوند. هیچ کس دوست ندارد که اطلاعاتش پس از هک یا سرقت گوشی به دست کس دیگری بیفتد، بنابراین نیاز است که به امنیت گوشی مان توجه لازم کنیم. در زیر روش هایی با انجام این کار پیشنهاد می شود.

1- از یک قفل صفحه امن استفاده کنید
اگر از یک قفل صفحه امن استفاده نمی کنید، وقت آن است که آن را تغییر دهید. این اولین گام شما در حفظ امنیت گوشی باید باشد. با توجه به نوع گوشی ای که دارید معمولا این کار را می توانید از طریق رفتن به بخش setting سپس Security و Screen lock انجام دهید. فراموش نکنید که اگر گوشی شما مجهز به حسگر اثر انگشت است آن را نیز فعال کنید. همچنین می توانید از قفل سیمکارت نیز علاوه بر قفل صفحه استفاده کنید تا اگر فردی توانست به گوشی شما راه پیدا کند و سیمکارت را خارج کند نتواند از آن در گوشی دیگری استفاده کند. برای جلوگیری از  از این اتفاق، یک قفل سیم کارت را به شکل یک شماره PIN تنظیم کنید که هنگام اتصال تلفن به شبکه باید آن را وارد کنید.

2- فعالسازی تائید هویت دو مرحله ای در اکانت گوگل
گوشی های اندرویدی که اکانت گوگل دارند همه اطلاعات همگام سازی شده و سرویس ها را در اکانت گوگل ذخیره می کنند. بهتر است با فعال کردن تائید هویت دو مرحله ای اکانت گوگل خود امنیت بیشتری به گوشی تان ببخشید. برای این کار وارد تنظیمات گوگل روی گوشی خود شوید و از قسمت My account بخش ۲-step verification را انتخاب کنید. فراموش نکنید که برای این کار باید وارد اکانت خود شده باشید.

3- حفاظت وایرلس
هر دستگاهی که می تواند داده ها را از طریق امواج رادیویی و وای فای ارسال کند، می تواند نگرانی برای امنیت تلقی شود. هنگامی که از ویرالس خود استفاده نمی کنید، همیشه آن را خاموش کنید. این می تواند تضمین کند که افراد بدون اتصال به دستگاه شما نمی توانند وارد آن شوند. اطمینان حاصل کنید که تنظیمات مودم بی سیم خانه شما با رمز عبور محافظت شود. همچنین از امن بودن مودم هایی که به آنها متصل می شوید مطمئن شوید و ترجیحا از مودم های رایگان عمومی استفاده نکنید.

4- محافظت از بلوتوث
بلوتوث ها نیز می توانند یکی از راه های ورود به گوشی شما باشند. اطمینان حاصل کنید هنگامی که بلوتوث در حال استفاده نیست، آن را خاموش کنید. همچنین خوب است تنظیمات بلوتوث را روی Non discoverable بگذارید تا افرادی که در جستجوی دستگاه های مجاور هستند نتوانند دستگاه شما را ببینند. درخواست های ناشناس از جانب بلوتوث مانند جفت شدن با یک دستگاه خاص را نادیده بگیرید و در صورت عدم استفاده بلوتوث خود را خاموش کنید.

5- امنیت هنگام وب گردی در اینترنت

هنگام وب گردی در اینترنت با گوشی خود، مراقب پیام هایی که ظاهر می شود باشید. به عنوان مثال برخی از آنها تحت عنوان پنجره های پاپ آپ شما را به صفحاتی هدایت می کنند که می توانند از اطلاعات شما سو استفاده کنند. برخی از آنها با موافقت برای ذخیره اطلاعات کاربری و رمز عبور شما می توانند به سیستم شما نیز دسترسی داشته باشند. در صورتی که در وبسایتی هشدار امنیتی دریافت کردید، آن را فورا ترک کنید. اطمینان حاصل کنید که تنها از سایت های من که نشان اعتماد الکترونیکی دارند خرید کنید و اطلاعات حسابتان را هر جایی وارد نکنید. همیشه به URL لینک ها نگاه کنید و در صورتی که دارای یک S در کنار Http بود می توانید با خیال راحت رویش کلیک کنید، چرا که سایت هایی امن هستند.

6- امنیت دانلود برنامه ها
متاسفانه افزایش استفاده از نرم افزارهای مخرب مربوط به گوشی های هوشمند و الزامات مورد نیاز نصب هر برنامه در هنگام اپلیکیشن ها نیاز به احتیاط را افزایش داده است. در هنگام دانلود و نصب برنامه ها دسترسی هایی به ویژگی های مختلف گوشی می دهند که نیاز است به آنها توجه کنید.

7-دانلود آنتی ویروس

برای امنیت بخشی به مورد بالا می توانید یک آنتی ویروس قوی روی گوشی خود نصب کنید تا شما را از وجود برنامه های مخرب و دسترسی به حافظه شما باز دارد. گوشی های هوشمند نیز مانند کامپیوترها نیاز به آنتی ویروس دارند، زیرا با تهدیدهایی مشابه مواجه هستند. هرزنامه های حاوی فایل پیوست و لینک مخرب به سایت های هک و برنامه های آلوده همه و همه می توانند از تهدیدهایی هستند که می توانند برای گوشی شما اتفاق بیفتند. با نصب آنتی ویروس این تهدیدها را کاهش دهید. بسیاری از شرکت های آنتی ویروس در حال حاضر نسخه های رایگانی از محصولات تجاری ارائه می دهند و همچنین برای کامپیوتر و گوشی هرسال نسخه های مشترک به روز شده ارائه می کنند.